Wełniane swetry na jesienne i zimowe chłody


Na jesienne i zimowe chłody najlepiej otulić się w ciepłe wełniane swetry. Przeróżne wzory i kolory kuszą nas ze sklepowych witryn, ale również możemy je same wydziergać na drutach. Prawdopodobnie robienie na drutach przywędrowało do Europy ze świata arabskiego. W XVII i XVIII wieku było to ważne zajęcie wśród mieszkańców szkockich wysp. Całe rodziny zajmowały się wytwarzaniem swetrów dla rybaków z tych wysp, ponieważ naturalne oleje zawarte w wełnie chroniły przed surową pogodą. Bardzo popularna odmianą swetrów są kardigany. Ich historia sięga XIX wieku. To wtedy brytyjski generał James Thomas Brudenell, hrabia Cardigan, wymyślił zamiennik dla swojego płaszcza, którego długie poły przypadkowo przypalił ogniem z kominka. Do damskiej garderoby kardigany wprowadziła Coco Chanel. 

                                               Mały ciepły sweterek to świetny dodatek do sukienki w chłodny dzień.
                                                  Niestety ze wzgledów zdrowotnych nie dziergam już na drutach,
                                                         czasem tylko zrobie czapeczke, lub szliczek dla lalki.
Twierdziła ona, że swetry wciągane przez głowę niszczą jej starannie ułożoną fryzurę. I takim to sposobem kolejny element garderoby został zapożyczony z męskiej szafy i dostosowany do kobiecych potrzeb. Dzisiejszy kardigan może być bez guzików, lub mieć zapięcie na zamek błyskawiczny. Na chłodne dni przyda się  też ciepły golf, lub kamizelka. Jeśli potrafimy posługiwać się  drutami i chcemy pochwalić się jedynymi w swoim rodzaju sweterkiem to, jak już wcześniej wspomniałam, możemy go same wydziergać. Obecnie moda na dzierganie na drutach wraca jako element trendu eko, czy slow-life. Badania naukowe pokazują liczne korzyści z tej czynności, nazywanej jogą dla mózgu. Pozwala ona na obniżenie poziomu stresu, ciśnienia, poprawienie pamięci, zdolności manualnych, umiejętności matematycznych i logicznego myślenia. 

Otulona w wełniana kamizelke nie poczujesz chłodu.

 Gdy dzierganie nie bardzo nam wychodzi, lub zwyczajnie nie mamy na to czasu nie musimy się martwić. Sklepy oferują nam bardzo bogaty asortyment i każda z nas znajdzie coś dla ładnego dla siebie. Mamy do wyboru swetry z przeróżnych włóczek naturalnych: wełny owczej, wełny alpaki, moheru-wełny kóz angorskich , kaszmiru-wełny kóz kaszmirskich , wełny wielbłądziej. Jako ciekawostkę dodam, że jedną z najdroższych włóczek świata jest wełna pozyskiwana z wikunii andyjskiej, żyjącej w Ameryce Południowej. Cena wynika z tego, że wikunii się nie hoduje, a jedynie raz do roku odłapuje i goli dzikie zwierzęta. Motek takiej wełny kosztuje ponad 300 dolarów za 25 gramów, co daje ponad 12 tysięcy dolarów za kilogram. Przyjmując, że na kardigan potrzebuje około 400g to całkowity koszt wyniesie bagatela 4800 dolarów, czyli około 19 tyś. 200 zł!

Klasyczny kardigan - niezastąpiony na jesień i zime.
W nadchodzącym okresie możemy sięgnąć po świąteczny sweterek, który nie tylko nas ogrzeje, ale też wprowadzi w radosny, świąteczny nastrój. Co roku wspólnie z wnuczkami pieczemy pierniczki i tradycyjnie robimy to w świątecznych sweterkach.

              Czy już przygotowałyście się na chłody, a może dziergacie same cieplutki sweterek?




















Komentarze

  1. Piękna historia o włóczkach i swetrach, dziękuję. Sesja przepiekna. U mnie włóczka przygotowana na czapke ale jakos sie nie chce zrobic. Ciasto na pierniki dojrzewa ale sama będę piekła, 12 latek mieszka 60 km od nas a maluchy za małe, kocham ten czas. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Życzę udanych wypieków. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy tekst! Nigdy nie słyszałam o wełnie z wikunii andyjskiej. Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładne, ciepłe stylizacje:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o wikunii, najbardziej podoba mi się szmaragdowa długa kamizelka :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wikunia to najmniejszy przedstawiciel rodziny wielbłądowatych
      Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  5. Lubię wełniane swetry z rozpinanymi kardiganami.
    Wełniany szal w panterkę, którego używasz, jest bardzo wyjątkowy, piękny i modny.
    Chciałbym, żeby swetry ogrzały nas wszystkich poza sezonem
    zimno..
    Miłego dnia
    Pozdrowienia..

    OdpowiedzUsuń
  6. Your sweater collection looks wonderful!
    xoxo
    Lovely
    www.mynameislovely.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Swetrów u mnie moc, dziergam sama i kupuję, ostatnio wróciłam intensywnie do robótek, bo wiosenny lockdown zmusił do innej aktywności, a włóczkę można zamówić online.
    Stylizacje u Ciebie jak zwykle ciekawe:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie też bym coś wydziergała, ale niestety problemy zdrowotne nie pozwalają

      Usuń
  8. Co prawda sama nie dziergam sweterków, lecz lubię je nosić. Zaprezentowane przez Ciebie modele są nie tylko różnorodne, ale i bardzo ładne. Podoba mi ponadto obecność związanych ze swetrami ciekawostek, które zgrabnie wplotłaś do swojego artykułu. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W takich swetrach to żadna zima nie jest straszna :). A historia powstania kardigrama jest bardzo ciekawa.

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo bym chciała dziergać własne swetry, ale kompletnie nie mam teraz na to czasu. Może kiedyś wrócę do tej przyjemnej czynności.

    Pokazujesz przepięknie propozycje stylizacji na zimowe dni 😍!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z kolei mam
      problemy zdrowotne i ograniczam się tylko do ciuszków dla lalek. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  11. Sama nie robię sweterków, ale bardzo lubię je nosić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś robiłam ich dużo, ale problemy ze zdrowiem sprawiły, że dziś kupuje w sklepie. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  12. Nie słyszałam o wełnie z wikunii andyjskiej; to bardzo ciekawa historia.
    Dawno temu robiłam swetry, ale już do tego nie wrócę.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzierganie to moja pasja od lat 🖤 Wymyślanie sTworów, sweTworów i robienie ich. Teraz są wspaniałe wełny dostępne. Gotowce ze sklepów, zwłaszcza sieciówek, są podłej jakości i raczej z akrylu. I tylko udają prawdziwe swetry 😉 Tylko rękodziele sploty ✌️

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie dziergam, bo dłonie niesprawne!
    Za to zawsze podziwiam talenty i efekty u innych, tak jak u Ciebie teraz😀
    Zdrówka, pogody ducha i uśmiechu życzę na cały grudniowy czas🌼☕🍰😘

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety nie umiem robić na drutach a sweterki wszelakie uwielbiam:))))o wełnie z wikunii nigdy nie słyszałam.chciałabym przynajmniej dotknąć takiego sweterka:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chętnie bym dotknęła takiego sweterka:))). Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  16. Bardzo udana sesja :) Swetry uwielbiam, aczkolwiek sama ich nie robię. Może kiedyś się nauczę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na naukę jest zawsze czas. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  17. Ależ cudne kolory tych sweterkow, idealne na chłody! Szkoda, że ja nie mam takich zdolności, ale bardzo podziwiam, wszystkie śliczne ☺

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne sweterki, piękna sesja. Bardzo często ćwiczyłam jogę dla mózgu, teraz już nie za bardzo. Ciekawa jestem, czy u nas są dostępne sweterki z wikunii, nie, nie, nie kupię, cena niesamowita i praktycznie zaporowa.
    Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam nosić długie rozpinane krdigany, swetry to moja miłość... Ale, widzę
    u ciebie też piękna kolekcja się nazbierała. Przepiękne sesje ☺️.
    Kiedyś babcia uczyła mnie dziergać na drutach hmm, czasem myślę by znów spróbować. Pozdrawiam serdecznie ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbować zawsze można. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  20. Boa tarde minha querida amiga. Breve começaremos o verão.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mais metade do ano e será verão. Atenciosamente e caloroso ☀️

      Usuń
  21. Uwielbiam takie ciepłe sweterki :) Co roku poluję n a nie w styczniu, są wtedy w bardzo przyjemnych cenach :)

    OdpowiedzUsuń
  22. uwielbiam takie sweterkI!! najlepsze są <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chłody w nich są niegrożned

      Usuń
    2. dokładnie tak :) a nawet potrafią być bardziej przyjemne ;)

      Usuń
  23. Ja kiedyś uczyłam się na drutach robić... jakbym sobie przypomniała to jednak bym wydziergała jednak tylko szalik xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tylko kwestia wprawy. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  24. Kocham ciepłe sweterki na tę porę roku, miło jest się nimi otulić. Serdecznie pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To najlepsze otulacze na chłodne dni. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  25. Piekne zdjęcia i cudowne stylizacje. Ja chciałam kiedyś nauczyć się robić na drutach, ale za nic mi nie wychodziło a własnoręcznie zrobiony sweterek to byłoby coś :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo fajny wpis. Wiele ciekawych rzeczy można się dowiedzieć. Bardzo ładne zdjęcia również. Świetne masz sweterki. Ja mam na swoim koncie dwa, zrobione dawno, dawno temu. Nawet nie pamiętam co się z nimi stało. Jeden to na pewno sprułam, bo miałam ochotę na coś innego, ale nie wyszło. Moja mama za to kiedyś dużo robiła na drutach. Piękne rzeczy. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Uwielbiam sweterki ze świątecznymi motywami :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetne swetry, ja nie potrafię robić na drutach.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciekawy post, a zdjęcia wyszły piękne :-)

    OdpowiedzUsuń
  30. Um pouco de história sobre essa interessante atividade também me pareceu muito apropriada, pelo que gostei da informação.
    Abraço português
    Juvenal Nunes

    OdpowiedzUsuń
  31. Choć kocham wszelkiego rodzaju rękodzieło to za samo dzierganie jakoś nie mogę się zabrać :). Już nie mówiąc o tym, że szyć też wolę maskotki niż ubrania ale bardzo doceniam takie dziergane cieplutkie sweterki. Kojarzą się z przytulnością i świątecznym klimatem. Ja nie lubię marznąć, więc szafa pełna ciepłych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejmy nadzieję, że zima nie będzie mroźna. Pozdrawiam cieplutko ☀️

      Usuń
  32. Takie sweterki na obecną porę roku są idealne :D Super stylizacje!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  33. Odpowiedzi
    1. Na chłodne dni są niezastąpione. Pozdrawiam świątecznie.

      Usuń
  34. You look stunning with all these beautiful outfits!
    Happy holiday!

    OdpowiedzUsuń
  35. Sweterki są piękne! Jednak nie mogę ich nosić bo mnie "gryzą", a przynajmniej większość... Mam zbyt wrażliwą skórę niestety :(

    OdpowiedzUsuń
  36. Very lovely christmas sweater ♥

    OdpowiedzUsuń
  37. Дорогая Хания, мне очень понравились ваши свитера и ваш блог! Вы можете посмотреть и мой второй блог. Я вязала бычков, так как по китайскому календарю 2021 год - Год Белого Быка.

    OdpowiedzUsuń
  38. Я хотел бы увидеть ваш другой блог. С уважением приятно и тепло ☀️

    OdpowiedzUsuń
  39. Ciepłe sweterki to coś, co lubię, ale tylko te które mnie nie gryzą, sama nie umiałabym zrobić, chociaż kiedyś uczyłam się i robiłam dla lalek :D

    OdpowiedzUsuń
  40. Very interesting article! Thanks for sharing! 😍😍😍

    OdpowiedzUsuń
  41. Kiedyś robiłam swetry na drutach :) Teraz nie mam już na to czasu i ... cierpliwości. Świetny post. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Everything looking very nice! Have a great weekend! 😘😘😘

    OdpowiedzUsuń
  43. Oh so cute scarves darling
    xx

    OdpowiedzUsuń
  44. Mam w planach zrobić sweterek, ale jak skończę szal :)

    OdpowiedzUsuń
  45. ja lubie ale te które nie gryzą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja. Na niektóre gatunki wełny jestem uczulona.

      Usuń
    2. Bardzo ciekawa historia Haniu. Moja babcia i mama bardzo duzo robily na drutach, pelno bylo wloczki w domu roznych kolorow. Kiedys babcia mnie uczyla robic na drutach i sama zrobilam szalik. Piekne te twoje kardigany. Bardzo mi sie podobaja :)

      Usuń
  46. Moda na swetry nigdy nie wygaśnie. Pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  47. Bardzo lubię swetry. Niektore mam już bardzo znoszone ale tak je lubię , że żal się rozstać z nimi bo są bardzo ciepłe.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz