Charzykowy , czyli małe, polskie Saint-Tropez

Lato w pełni i chociaż nie do końca marzyliśmy o takiej pogodzie to przygotowujemy się do wakacyjnych wypadów z nadzieją , że w końcu wygrzejemy się w słońcu . W tym roku większość z nas wybiera wojaże po naszym kraju.

 Chciałabym Was dziś zachecić do odwiedzenie małej turystycznej wioski- Charzykowy. Znajduje się ona w  powiecie chojnickim, nad jeziorem Charzykowskim w otoczeniu Borów Tucholskich, w pobliżu granicy parku narodowego, a jednocześnie na terenie Zaborskiego Parku Krajobrazowego.  

          


Miejscowość tę uznaję się za kolebkę polskiego żeglarstwa. Podobno już w 1912 roku na Jeziorze Charzykowskim pojawiła się pierwsza żaglówka - przerobiona z łodzi rybackiej przez Ottona Weilanda. Z czasem pojawiały się następne – na których pływali głównie niemieccy przedsiębiorcy z pobliskich Chojnic.


 To właśnie tu, w 1919 roku, z inicjatywy Ottona Weilandta, powstało pierwsze na ziemiach polskich, Towarzystwo Żeglarskie. Od 1914 roku Charzykowy zamieszkuje rodzina Jana Gierszewskiego, która założyła tu pierwszą restaurację. W 1922 roku powołano w Charzykowach I klub żeglarski w Polsce pod nazwą KLUB ŻEGLARSKI CHOJNICE, a jego prezesem Otton Weiland. Był on autorem nie tylko pierwszej „charzykowskiej”  żaglówki, ale i także autorem pierwszych bojerów. W ten sposób Charzykowy stała się centrum polskich sportów wodnych, ze szczególnym uwzględnieniem żeglarstwa i bojerów.

Po II wojnie światowej żeglarstwo w Charzykowach odrodziło się. W kolejnych latach powstawały kolejne kluby, sekcje i zrzeszenia sportowe, z których każdy zajmował się głównie żeglarstwem. Tutejsi żeglarze i bojerowcy zdobywali i zdobywają nie tytuły mistrzowskie w kraju, ale też zagranicą.

Dziś Charzykowy to jeden z najnowocześniejszych portów jachtowych. Ma on możliwość przyjęcia ponad 100 jednostek różnych klas jednocześnie. W porcie znajdują się 3 pomosty pływające i 2 stałe. W miejscowości organizowane są koncerty i różne imprezy rozrywkowo- kulturalne, między innymi w amfiteatrze im. Ottona Weilandta. 





Popularny jest festiwal piosenki żeglarskiej „Shanties”. Od 2015 roku jest tu organizowany Triathlon Charzykowy. To wydarzenie należy do jednej z rund, największego w Polsce cyklu imprez triathlonowych, Enea Tri Tour. 


Bez wątpenia miejscowość ta to prawdziwy raj dla żeglarzy , ale nie tylko. Czyste powietrze, mnóstwo zieleni, plaża i kąpielisko, alejki spacerowe wokół jeziora przyciągaja tu turystów z kraju i zagranicy. Wody jeziora bogate w ryby kuszą wędkarzy.  Pobliskie lasy  są atrakcyjne dla grzybiarzy i miłośników jagód .  Wyjeżdzajac z Charzykowy będziecie  napewno wypoczęci, zrelaksowani i zadowoleni.


                 

Komentarze

  1. Byłem w Borach Tucholskich,ale nie nad tym jeziorem. Pięknie tam,może kiedyś się wybiorę :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, tym bardziej że można zrobić fajne fotki:)

      Usuń
  2. Ostatnie zdjęcie jest zjawiskowe <3 piękne miejsce :) o ile boję się wody i nie lubię morza, tak ciągnie mnie w stronę jezior. Zwłaszcza jak obok tyle zieleni :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Och, przypomniałaś mi dzieciństwo!
    Jeździłam z rodzicami do Babilonu koło Chojnic i poznałam tamte strony.
    Trzeba by pojechać i sprawdzić, co się zmieniło:-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne i ciekawe miejsce, nigdy jeszcze tam nie byłam. To ostatnie zdjęcie przepiękne 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy tam nie byłam, ignorant ze mnie totalny, jeśli chodzi o żeglarstwo.
    Pieknymi zdjęciami zachecilas do odwiedzenia tego miejsca, ciekawe, skąd taka nazwa?
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Pięknie tam, nie byłam nigdy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bory Tucholskie są piękne i mają wiele do zaoferowania. Piękne zdjęcia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne zdjęcia. Byłam w Charzykowy kilkakrotnie w czasie dzieciństwa i wczesnej młodości.
    Nazwa tej miejscowości jest mi doskonale znana. Poza tym z Borów Tucholskich pochodziła moja babcia.
    Serdecznie Cię, Haniu, pozdrawiam :)


    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne miejsce na wypoczynek. Piękne fotki. Charzykowy z czymś mi się kojarzą ale nie mogę sobie przypomnieć z czym :D teraz pewnie cały dzień mi to będzie chodzić po głowie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak bedziesz w tych stronach to koniecznie zajrzyj:)

      Usuń
  10. Nigdy tam nie byłam, ale może kiedyś uda się zawitać do tego miejsca. Swoją drogą, bardzo ładne zdjęcia, a i cały wpis przyjemnie się czytało, mogąc poznać jednocześnie różne ciekawostki na temat owej miejscowości. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Marzy mi się Lazurowe Wybrzeże i jego okolice, ale w Polsce też mamy ładne miejsca i warto je doceniać. Nad jeziorami można fajnie spędzić czas, ale o tej okolicy nie słyszałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest takie przysłowie: ,, Cudze chwalicie swego nie znacie'' i to jest prwda.:)

      Usuń
  12. Boa tarde minha querida amiga. Obrigado por nos apresentar essas imagens lindas do seu amado e querido país.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi

    1. Fico feliz que você goste do meu país. Cumprimentos:)

      Usuń
  13. Pięknie, cudownie. Tyle motorówek, jachtów, raj dla żeglarzy. Pięknie spędziłaś czas.Dziekuję za relację.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawe miejsce, nie slyszalam ani o nim, ani o jego historii. Widoki niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak byłam dzieciorem to tam byłam. Piękne widoki bardzo mi się podobało i chętnie bym wróciła. Może w tym roku się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ale tam pięknie! Uwielbiam takie wypady, można naładować swoją energię :))
    dreamerworldfototravel.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Takie wypady pozwalają nam naładowć baterie:)

    OdpowiedzUsuń
  18. So nice place dear. I like your blog, do you want follow each other???

    OdpowiedzUsuń
  19. Znam Charzykowy od lat :) To jedno z najpiękniejszych jezior i jeszcze ten port... Pięknie! Dużo ludzi korzysta z uroku Mazur, a tymczasem są jeszcze inne niezwykłe miejsca. Charzykowy są na to najlepszym dowodem :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawe miejsce :) Z przyjemnością z Tobą pozwiedzałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy nie byłam w tych okolicach, piękne miejsce, wspaniałe zdjęcia <3
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Za dawnych lay jeździło się z młodymi na rózne regaty do Charzykowych - w owym czasie infrastruktura była niestety fatalna, i to mnie zniechęciło. Pewnie teraz jest znacznie lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  23. TAk jak napisalas u mnie "cudze chwalicie, swego nieznacie" , jeszcze jedno miejsce w wedrowce po Polsce. sliczne to ostatnie zdjecie! pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  24. Nature look different when compare with our country... Oh yes.. There are 4 seasons one we do not have: winter with beautiful white snow a whole day and night....

    Greeting from Indonesia

    OdpowiedzUsuń
  25. Malownicze miejsce o pięknej i ciekawej historii.
    Śliczne zdjęcia.
    Pozdrawiam, Haniu:-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie byłem tam.
    Miejmy nadzieję, że kiedyś zobaczymy przepiękną scenerię wsi Charzykowy i rząd pięknych statków wycieczkowych.

    Pozdrowienia przyjaźni.

    OdpowiedzUsuń
  27. Byłam tam kiedyś i bardzo mi się podobało😊 świetnie tak sobie przypomnieć o tym pięknym miejscu

    OdpowiedzUsuń

  28. Używam tłumacza. Życzę miłych wakacji.

    Okazuje się, że w tym wieku łatwo jest się porozumieć i zrozumieć.

    OdpowiedzUsuń
  29. Jak pięknie! Jak ja uwielbiam takie miejsca. Polska jest niesamowita i często nie doceniamy jej walorów, tych pięknych krajobrazów i wyjątkowych miejsc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, bo jak mówi przysłowie: ,,Cudze chwalicie, swego nie znacie...''. Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Zdecydowanie za rzadko bywam w Borach Tucholskich!
    Zdjęcia piękne :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Pięknie tam :)
    Lubimy zwiedzać rożne kraje, ale bardzo doceniamy piękne miejsca w Polsce.:)
    Moc serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak w przysłowiu: ,,Cudze chwalicie, swego nie znacie:) Pozdrawiam

      Usuń
  32. Ależ cudne miejsce, idealne na wypoczynek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, można tu wypocząć i naładować baterie. Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Charzykowy.... Jak ja dawno nie słyszałam o tym miejscu
    Pozdrawiam zapachem floksów

    OdpowiedzUsuń
  34. Ileż piękna i przyrody jest w Twoim poście.
    Tym razem i ja wybrałam Polskę na tegoroczny urlop.
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  35. Kochana
    Nie byłam, zatem popodziwiałam na fotkach, dziękuję 😀
    Serdeczności moc zostawiam 🌞🦋💛🙋‍♀️

    OdpowiedzUsuń
  36. Byłam tam i potwierdzam , tam jest cudnie..Pięknie sobie zawędrowaliście....Czas odpoczynku to ważny czas. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  37. piękne zdjęcia :) Polska jest cudowna!

    OdpowiedzUsuń
  38. Byłam kiedyś przejazdem. Naprawdę świetne, wakacyjne miejsce. Prawdziwe Saint-Tropez. Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  39. Belíssimas imagens, com adequada informação de uma bela região que não conhecia.
    Abraço de Natal.
    Juvenal Nunes

    OdpowiedzUsuń
  40. Piękne miejsce, sama lubię wypoczywać nad jeziorem :). W tym roku wybierałam się tylko na pobliskie wycieczki i nie były ich wiele. Może w następny będzie bardziej życzliwy. Czego i Tobie życzę :* Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  41. 31 yr old Business Systems Development Analyst Valery Sandland, hailing from Earlton enjoys watching movies like "Rise & Fall of ECW, The" and Water sports. Took a trip to Uvs Nuur Basin and drives a A4. swietna strona

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz